אוכל ים תיכוני - OUT, אוכל סקנדינבי – IN: בא לשכונה תפריט מזון בריא חדש
מה בדיוק כוללת הדיאטה החדשה שכובשת את סצנת הבריאות וצפויה להתחרות בתפריטי הבריאות הים תיכוניים ומה ההבדל בינה לבין הדיאטה הים תיכונית? התשובות בהמשך הכתבה

יתכן ויש מי שכבר שמעו על תפריט המזון החדש שעושה רעש בסצנת הבריאות ואיכות החיים. מדובר בתפריט הסקנדינבי או הנורדי אם רוצים ויש תזונאים ומומחים שטוענים, כי מדובר בתזונה הבריאה ביותר שיש.

דומה לדיאטה הים תיכונית, כמעט

כשהם בנו את התפריט, בדקו מומחים לבריאות מה גורם לאנשי צפון אירופה להיות רזים יותר מאשר אנשים בארצות הברית. כך פותח התפריט הסקנדינבי על בסיס מאכלים מסורתיים שניתן למצוא בדנמרק, בפינלנד, באיסלנד, בנורבגיה ובשבדיה.  

בדיאטה הסקנדינבית לא סופרים קלוריות ולא מפסיקים לאכול בריא. אלא שהדיאטה מקדמת גישה לאורח חיים בריא גם באמצעות תזונה בריאה. הדיאטה מתמקדת במזונות מהצומח, שנגישים בהתאם לעונה, בשילוב עם חלבון רזה, פחמימות מורכבות ושומן בריא.

הדיאטה החדשה, שקיימת בארצות סקנדינביה כבר מאות שנים, מבוססת על התפריט הבסיסי הנפוץ באזור הים הבלטי. הגרסה החדשה של התפריט מקדמת מזון מאזורי פרא, פחות תוספי מזון ויותר מזון אורגני. כל זאת, לצד ארוחות מבושלות שמכינים בבית. בנוסף, ניתן דגש לתכנון הארוחות סביב הירקות הזמינים בעונה. כך, למשל, בעונת החורף, הארוחות יכילו יותר כרוב, ברוקולי וכרוב ניצנים. הביצים והדגים יקבלו מקום שולי.

הדיאטה הסקנדינבית דומה לזו הים תיכונית. שתיהן כוללות דגים, ירקות שורש, פירות ודגנים מלאים, כגון שיבולת שועל ושעורה. בשתי הדיאטות מגבילים את צריכת הבשר האדום, מוצרי החלב, הסוכר והמזון המעובד. ההבדל העיקרי בין שתי הדיאטות הוא בסוג השמן. בעוד שבדיאטה הים תיכונית מציעים שמן זית, בדיאטה הסקנדינבית בוחרים בשמן קנולה. שני סוגי השמן נחשבים לבריאים ללב, משום שהם מגדילים את רמת הכולסטרול הטוב ומצמצמים את רמת הכולסטרול הרע.

הדיאטה הסקנדינבית מציעה יתרונות בריאותיים רבים

שני סוגי השמן מגיעים מצמחים ושניהם עשירים באומגה 3, אך לכל אחד מהם יש שימוש שונה במטבח. שמן זית עשיר יותר בנוגדי חמצון, הוא טעים יותר ומשמש בדרך כלל לתיבול סלט ותוספות. שמן קנולה עמיד יותר בחום, לכן הוא מתאים לבישול ולאפיה בטמפרטורות גבוהות.

אחת הסיבות שגורמות למומחים לקדם את הדיאטה הסקנדינבית היא משום שהיא מציעה יתרונות בריאותיים רבים. ארגון הבריאות הבינלאומי מצא, כי שתי הדיאטות, הים תיכונית והסקנדינבית, מצמצמות את הסיכון לחלות בסרטן, בסוכרת מסוג 2 ובמחלות לב. מחקרים אחרים מצאו, כי הדיאטה הסקנדינבית יכולה לסייע בהורדת לחץ דם, בשמירה על רמת כולסטרול תקינה, בסיוע בירידה במשקל או בשמירה על משקל בריא.

בנוסף, המזון שכוללת הדיאטה הסקנדינבית כולל תכונות אנטי-דלקתיות. מדובר בפירות, ירקות, חלבון רזה ושומן בריא. בהמשך לכך, הדיאטה מסייעת בהפחתת הדלקות הנוצרות ברקמות שומן ובהמשך לכך מצמצמת את הסיכונים הבריאותיים הקשורים בהשמנה. הדיאטה הסקנדינבית יכולה לסייע לנשים שמעוניינות להיכנס להיריון.

YOU MIGHT ALSO LIKE