כשר באריזות קטנות: ב"אניס" מעניקים פרשנות חדשה לאוכל כשר, עם מנות טאפאס שלא הכרתם
"במקום להתחייב למנה אחת או שתיים, אפשר פשוט לטעום כמה מנות", אומרת בעלת המסעדה, קארין ביטון, שמשלבת במקום אווירה חמימה ומאחדת. החל מהחודש הקרוב תוכלו ליהנות מלילות הוואנה עם אוכל משובח, שתיה, מוזיקה ותרבות

ברוב המקרים אוכל כשר לא נתפש כעכשווי במיוחד ולכן הוא לא תמיד פופולרי. אך במסעדת "אניס", שבלאס וגאס, הופכים את האוכל הכשר למעדנים קטנים ומיוחדים. התוצאה היא מנות טאפאס שמשלבות את הטעמים הוותיקים עם נגיעות עכשוויות. "רוב האנשים לא מתלהבים מאוכל כשר והוא נתפש כפחות cool, מאשר אוכל שאינו כשר. אני חושבת שהוא מאוד cool. אפשר להפוך את הכשר למגניב ולעכשווי". מסבירה בעלת המסעדה, קארין ביטון.


מנות טאפאס במסעדת "אניס", לאס וגאס

ביטון גדלה בבית דתי. היא בילתה את ילדותה בין ישראל לבין לוס אנג'לס. שם למדה ב-‏‎Valley Torah High School‎‏, ולאחר מכן סיימה ללמוד בישיבה של בנות, בירושלים. האהבה שלה לאוכל התפתחה בזמן ששירתה בצבא: "שירתי כפקידה פלוגתית בצנחנים, בתקופה של לבנון. אהבתי לבשל, אז נהגתי להכין פיתות גורמה לחיילים ששירתו בקו. כך החלה האהבה שלי לאוכל".

האהבה הזו הלכה והתעצמה, וכשביטון התחתנה היא החלה ללמוד מאמא של בן זוגה להכין תבשילים מרוקאים. אחר כך היא התנסתה בהכנת אוכל לקבוצות גדולות, כאשר בעלה הביא קבוצות לבתי מלון והיא הכינה להם ארוחות שישי. "הוא נהג להביא הרבה קבוצות לבתי מלון, בהם גם אנשים ידועים, כמו אייל גולן וחברים. הייתי מכינה אוכל לקבוצות של 20 או 30 אנשים. התפריט כלל חלות, חמין וסלטים. נהניתי מזה ועשיתי את זה בשביל הכיף".

קארין ביטון (משמאל) וחברים 

האוכל שהכינה ביטון לקבוצות בבתי מלון וגם בבית עם הזמן הפך להצלחה והביקוש גדל. לפני ארבע שנים נפרדה ביטון מבן זוגה והיא החליטה להתקדם עם האהבה: "היום אני אם חד הורית לארבעה ילדים ומנהלת את המסעדה לבד. העברתי את הבית למסעדה וכך נוצרה במקום אווירה ביתית. הרחבתי את הבית שלי: בעבר נהגתי לארח בבית והיום אני מארחת במסעדה".

כשפוגשים את ביטון בפעם הראשונה לא ברור כיצד האישה עם הקעקועים החליטה להפעיל דווקא מסעדה כשרה. אך מבחינתה זה היה מהלך טבעי: "אני אישה לא קונבנציונלית. אני רוחנית ומאמינה בקבלה. הנשמה שלי היא נשמה יהודית ולכן האוכל הכשר חשוב לי. אני יודעת שזה נס שאני מנהלת את המקום עם ארבעה ילדים. בגלל שאני שומרת על הכשרות, אלוהים שומר עלי ונותן לי את הכוח להמשיך. זה פחות עניין של דת ויותר עניין של רוחניות ואחדות".

טעמים משובחים באריזות קטנות

ביטון והשף של המסעדה, שהגיע הישר מנצרת, מנצחים יחד על המטבח. הם משלבים במקצועיות רבה את הטעמים המרוקאים והישראלים אל מנות טאפאס מפתיעות. יחד הם יצרו תפריט מעניין ומגוון, שמשלב בתוכו גם נגיעות ממטבחים שונים ברחבי העולם, כגון לטיני, אמריקאי, סיני, תאילנדי ועוד. כל השילובים זוכים לטוויסט עכשווי.

"במקום להתחייב למנה אחת או שתיים, כל אחד יכול לטעום כמה מנות. על הסליידר (מיני המבורגר או מיני כריך) אני מניחה קבב וחציל איטלקי ומשלבת עם עריסה ביתית. אני מכינה אגרול מהמטבח האסיאתי ומוסיפה לו אבוקדו, שמעניק טוויסט לטיני". המטבח הלטיני מתחבק עם המרוקאי במנת פאייה, עם מרגז-זערפן; הרוטב החריף עם הזעפרן מוסיף תכונות מפתיעות למנת הג'מבלייה הספרדית; שיפודי פרגיות מוגשים עם סלסה מנגו ועוד רטבים מיוחדים; מנת הטורטייה מוגשת עם צ'יפס וזעתר; ואפשר למצוא גם מנת טאפאס של מוסקה ודג סלמון עם רימונים. כמובן, שאי אפשר בלי ההמבורגר האולטימטיבי: המבורגר עסיסי מבשר כבש ובשר בקר שנח על לחמנייה, מתובל בעריסה ביתית, טבעות בצל, חמוצים, ביצה וטוויסט יווני עם ציזיקי, הלא הוא יוגורט שום-שמיר לא חלבי. המנה מתנשאת לגובה מרשים של שישה אינצ'ים.


ההמבורגר האולטימטיבי גרסת "אניס"

ביטון הפליאה לעשות ובנתה תפריט ללא גבולות, והתחושה היא שמדובר במקום שמאפשר לה לעשות הכל מהכל.

ממש כמו הישראלים שמגיעים מכל רחבי העולם כך גם המסעדה משלבת טעמים מכל העולם ומאפשרת לכולם לשבת יחד ולטעום מכל הטוב שיש למגוון התרבויות להציע, כשאת הכל מאחד האוכל הישראלי הכשר. חובבי הבשר יכולים ליהנות מתפריט מגוון עם מנות מעניינות, בהן גם מנות נטולות גלוטן ומנות לצמחוניים ולטבעוניים. ביטון דאגה ליצור אוכל כשר וטעים גם עבור מי שלא אוכלים הכל, על מנת שיוכלו לסעוד באותו שולחן עם חובבי בשר.  

בין המנות לטבעוניים ולצמחוניים אפשר למצוא גם טאקו, פהיטה וטורטיה מתירס; המבורגר מותאם לטבעוניים מפלאפל.

עוד דוגמא למנה כשרה באריזה קטנה

כל הטעמים והמטעמים הייחודים מוגשים כמנות טאפאס, "אני מתכוונת להגדיל את מגוון המאכלים המיוחדים לקהל הטבעוניים, בלי לפגוע באוכלי הבשר. חשוב לי לתמוך בקהילה הטבעונית. כך כולם ימשיכו לאכול וליהנות יחד".

המנה הפופולרית ביותר במסעדה היא אמפנדס אבוקדו. ביטון: "זה בעצם מנת אגרול עם רוטב אגבה או דבש ספרדי, ממנו מכינים טקילה. המנה מיועדת גם לטבעוניים. אני מוסיפה לה מיץ לימון, טקילה, כמון וכוסברה. שלל הטעמים - מתוק, חמוץ וחריף – מתערבבים והופכים את השילוב למנה מנצחת".  

ביטון לא שוכחת שהמשקאות מהווים חלק חשוב מהתפריט וגם בפרק הזה היא מצליחה לחדש ולהפתיע: "גם במשקאות יש נגיעה ישראלית", היא מדגישה.

קוקטייל בלאשד אניס (Blushed Anise) שלה אכן יכול לגרום לכם להסמיק עם הערק, האשכוליות הוורודות, הנענע וליקר התפוזים; מוחיטו המלפפונים (Cucumber Mojito )  הידוע; מרגריטת הרימונים מוגשת כשהיא חריפה בזכות החלפיניו (Pomegranate Spice Margarita) והיא נחשבת למשקה המזוהה ביותר עם המקום. מי הוורדים עושים את כל ההבדל במשקאות של ביטון, וגם הנענע, שמזוהה עם המטבח הישראלי, מככבת.
כך נראה יופי טעים. מנות הקייטרינג של "אניס"

המסעדה פתוחה לקהל הרחב אך ניתן להשכיר את המקום על תקן מיני מועדון עם די.ג'יי לקבוצות של עד מאה איש. בשל ניסיונה הרב, מצליחה ביטון להתאים את האוכל לקהל מגיע לחגוג אירועים במקום ומציעה לקהל שומרי הכשרות ארוחות ביתיות לשישי בערב, בהזמנה מראש. ביטון מספקת גם שירותי קייטרינג לאירועים. בהזמנה מראש היא יכולה לבנות תפריט מנות טאפאס שמשלב טעמים מהמטבח ההודי, התאילנדי והסיני, כשהכל, כאמור, כשר.

"אני מציעה לחוגגים אירועים, כגון בר או בת מצווה ומסיבות שונות, גם בר משקאות. בתור אמא לילדים בגילאים שונים ובגיל העשרה, אני יודעת מה ילדים ובני נוער רוצים במסיבות שלהם. הם רוצים להרגיש בוגרים ואני יודעת איך לתת להם את התחושה המגניבה הזו. אפשר להכין להם שוטים של חלפיניו, אך ללא אלכוהול". במסיבות הטאפאס היא מספקת לא רק את האוכל, אלא גם את המוזיקה למי שמעוניין. בו זמנית היא גם תורמת לקהילה: "לעתים, אני מסכמת עם בעלי אירועים ששוכרים את השירותים שלנו שעשרה אחוזים מהתשלום יתרמו למוסד אותו הם בוחרים".

ערבי הוואנה עם זמרת המועדונים הלטינית המפורסמת בלאס וגאס, ניאב מלנדרה (Nieve Malandra)

אך הפעילות של ביטון לא מסתכמת באוכל ובמשקאות. היא משקיעה גם בתרבות ובאמנות. "עבורי המסעדה היא לא רק אוכל, אלא גם חוויה. בלאס ואגס אין מספיק תרבות ולעתים העיר יכולה להרגיש מלאכותית מדי. רבים מגיעים למסעדה בגלל התרבות שאנחנו מביאים לפה. זו הרגשה כיפית". תרבות ואומנות חשובים לביטון וכשנכנסים למסעדה אי אפשר שלא להבחין מיד באבן הירושלמית ובעצים שנותנים הרגשה של מדרחוב בירושלים. לרב אפשר ליהנות מנגן סקסופון או ממופע מוזיקה חיה כלשהו.

בעקבות השילוב המנצח והכשר החליטו בפסטיבל האוכל והיין המפורסם לבקש מביטון להשתתף באירוע עם "אניס". ביטון: "נוצרת תחושה שאנחנו שמים את המסעדות הכשרות על המפה. מבחינתי אוכל כשר לא מכוון רק למי ששומרים כשרות, אלא לכולם. אני רוצה להציע לאורחים שמגיעים הנה תחושה שהם לא נכנסים למסעדה כשרה. אם שואלים אם המקום כשר אז הצלחתי במה שאני עושה".

בתקופה האחרונה, הופכת הפעילות התרבותית במסעדה לחלק משמעותי יותר. ביטון רואה בעיני רוחה את המקום פורח גם בלילות והחליטה לאחרונה לפתוח ערבים לטיניים, תחת הכותרת "הוואנה נייט". ב-10 באוקטובר נערך ערב הבכורה, עם זמרת המועדונים הלטינית המפורסמת בעיר, ניאב מלנדרה (Nieve Malandra) , שהצטרפה לחגיגה ומחזירה את הקהל להוואנה העתיקה בתקופת האיסור על צריכת משקאות אלכוהוליים.

מוכנים לחגיגה הבאה של "אניס"?

אחת ממטרותיה של ביטון היא ליצור מצב בו המקום פועל כמסעדה ביום וכמועדון בלילה. "אני מתכננת לשלב איש מקצוע שיכין לאורחים סיגרים, מוזיקה לטינית וקובנית, ומכוניות קובניות שיקשטו את פתח המסעדה. זה מקום של אוכל, משקאות, תרבות ואומנות, לעשירים ולעניים, בלי קשר לדעות פוליטיות, נטיות מיניות וכולי. זה מקום לכולם. זו השנה שלי והייתי רוצה שיהיו יותר ישראלים שיהיו שותפים לחוויה של המקום. זה עושה טוב לנשמה כשמגיעים ישראלים. אנחנו מתכננים להפיק יותר אירועים סביב החגים ו-Happy Hour, במסגרת מפגשים של תמיכה בקהילה. אני רוצה שהמסעדה תהפוך למעין גוף שמאחד את הקהילה הישראלית".

עבור ביטון האוכל העשיר שמוגש כמנות טאפאס יכול לאחד בין בני אדם, "בטיולים שלי בעולם ראיתי אנשים יושבים סביב שולחן אוכל גדול, מדברים וחולקים ביניהם מנות טעימות. זו הסיבה שבחרתי במנות טאפאס. אלה מנות קטנות שחולקים זה עם זה. כך נוצר החיבור והאיחוד. זה החזון שלי, שאותו אני מגשימה דרך המסעדה, דרך האוכל הכשר העכשווי; דרך התרבות, האמנות, והחוויה, שמייצרות קשר אישי ומיוחד".

YOU MIGHT ALSO LIKE