לא רק ילדים: מראהו ומרקמו של אוכל יכול לקדם אורח חיים בריא
מאז ומתמיד, החושים שלנו השפיעו על הדרך בה אנו מתייחסים למה שאנו מכניסים לתוך הגוף. למעשה, המרקם גם משחק תפקיד חשוב; מחקר חדש מזהה כיצד חוש הראייה והמרקם יכולים לסייע ולקדם אוכל בריא ומזין

מאז ומתמיד, החושים שלנו השפיעו על הדרך בה אנו מתייחסים למה שאנו מכניסים לתוך הגוף. למעשה, 80% מהטעם של האוכל נזקף לזכותו של חוש הריח. המרקם גם משחק תפקיד חשוב. בדרך כלל, אנשים סולדים ממאכלים שונים בגלל התחושה שהם מעוררים. בין אם מדובר בצדפות, גבינת קוטג', או יוגורט, חלקנו לא מסוגלים להתרכז בטעם הטוב, כשכל מה שאנו חושבים הוא כמה המרקם מגעיל (עבורנו). מחקר חדש מזהה כיצד חוש הראייה והמרקם יכולים לסייע ולקדם אוכל בריא ומזין.

 

אילוסטרציה

החוקרים מאוניברסיטת 'אנגליה ראסקין' ביקשו לבדוק איך השגתם של אנשים לגבי אוכל השתנתה כשהוצגו בפניהם טקסטורות שונות.

המחקר בדק 88 משתתפים, משתתפים אלו נתבקשו לדרג מגוון של עוגיות תחת שש קטגוריות: בריאות, טעם, פריכות, לעיסות, נעימות והסבירות לרכישה. כלל הביסקוויטים שסופקו היו זהים מבחינה תזונתית, אך שונים מבחינת המראה שלהם: חלק, בין לבין או מחוספס. הקאצ'? הנסיינים נתבקשו לשפוט ולדרג את הביסקוויטים שלפניהם אך על ידי חוש הראיה – בלי לאכול או לגעת בהם.

למרות זאת, ובניגוד למתבקש, הפידבק של המשתתפים היה רב ומגוון. הממצאים מראים כי העוגיות בעלות הטקסטורה המינימלית ביותר נתפסו כאופציה הכי פחות בריאה. יתרה מכך, ככל שהעוגייה נתפסה בריאה, כך ירדה הסבירות לרכישתה בעתיד. לעוגיות, "הלא בריאות" כביכול, הייתה הטקסטורה החלקה ביותר – מה שמצביע על סיכוי גבוה יותר לרכישה עתידית של מוצר הנראה חלק או בעל טקסטורה מינימלית, בלי לקחת בחשבון את המידע התזונתי שלו.

 

אילוסטרציה

"הממצאים מאוד מרגשים, שכן הם מספקים ליצרנים מידע ואמצעים חשובים שיעזרו לצרכנים לקבל החלטות בריאות יותר," אומרת החוקרת ד"ר קת'רין ג'נסון-בוייד. "בימים בהם ארגון הבריאות העולמי הצהיר כי אנו עדים למגפה של ממש בכל הקשור להשמנת יתר, נחוצות דרכים חדשות אשר יעודדו הרגלי תזונה משופרים ובריאים יותר. המחקר שלפנינו מתאר נקודת פתיחה טובה לקידום מוצרי אוכל בריאים".

אנו מקווים שתוצאות המחקר יתורגמו למוצרי אוכל שיתפסו חלק בחיינו היום-יומיים, וגם מייחלים כי מחקרים אחרים ירימו, גם הם, את הכפפה וימצאו דרכים אחרות לקידום תזונה ואורח חיים בריאים. ככל שנדע יותר אודות החוויה הרב-חושית של פעולת האכילה, כך נתקרב יותר למיטוב החוויה של כולנו.

 

אילוסטרציה

YOU MIGHT ALSO LIKE