חריף זה הבריא החדש? חדשות טובות לאוהבי הירק הפיקנטי
במשך שנים רבות, הצ'ילי זכה למקום כבוד במטבחינו ובחיינו תודות ליתרונותיו הבריאותיים. כעת חוקרים מאיטליה מצאו שאכילת פלפל צ'ילי באופן קבוע מורידה באופן משמעותי את הסיכויים לשבץ ומחלות לב

למנת הפסטה "קונג פאו" הפיקנטית והאהובה יש יתרון מפתיע, מעבר לחיוך שהיא מעלה על הפנים והתחושה המנחמת. במשך שנים רבות, הצ'ילי זכה למעמד של כבוד במטבחינו ובחיינו, תודות ליתרונותיו הבריאותיים.

כעת חוקרים מאיטליה מצאו שאכילת פלפל צ'ילי, באופן קבוע, מורידה באופן משמעותי את הסיכויים ללקות בשבץ ומחלות לב.

 

אילוסטרציה - Shutterstock

באיטליה, שם הצ'ילי הינו מרכיב מרכזי במטבח הים-תיכוני, נערך מחקר המבקש למדוד את רמת הסבירות להופעת מחלות לב ושבץ בקרב 23,000 נבדקים, כאלה שאוכלים צ'ילי וכאלה שלאו.

מצבם הבריאותי והרגלי התזונה של משתתפי המחקר נמדדו ונבדקו במשך 8 שנים. החוקרים מצאו שהסבירות ללקות בהתקף לב נמוכה בכ-40 אחוזים בקרב קב' הנבדקים שאכלו צ'ילי, לפחות ארבע פעמים בשבוע. יתרה מכך, הסיכון ללקות בשבץ פטאלי נמוך ביותר מ-50 אחוזים אצל אותה קב' נבדקים.

נתוני המחקר פורסמו בתחילת השבוע בעיתון של המכללה האמריקנית לקרדיולוגיה. "עובדה מעניינת היא שהפחתת הסיכון אינה תלויה בסוג הדיאטה של הנבדקים", אומרת עורכת המחקר מריה-לאורה בינאקיו, חוקרת מחלות במוסד הים-תיכוני לניורולוגיה (ניורומד). "קרי, אדם יכול לדבוק בדיאטה ים-תיכונית בריאה ומאוזנת, בזמן שאדם אחר יכול לאכול בצורה בריאה ומאוזנת פחות - אך לצריכת הצ'ילי אותו יתרון בריאותי והגנתי עבור שניהם".

המחקר עושה שימוש בנתוני מחקר "מולי-סאני", מחקר אשר בדק 25,000 תושבים מאזור מוליסה שבדרום איטליה.

ליסה יקוביילו, מנהלת אגף חקר מחלות ומניעתן בניורומד ומרצה באוניברסיטת "אונסבריה" שבוארסה, מסבירה שהמאפיינים הבריאותיים של הירק הפיקטני הושרשו באמצעות התרבות הקולינארית האיטלקית - "כעת, כפי שהובחן בסין ובארה"ב, אנו יודעים שלמגוון הזנים השונים של הפלפל, בלי קשר לאופן בו הם נצרכים, קיים יתרון מניעתי נגד מחלות לב".

 

"למגוון הזנים השונים של הפלפל... קיים יתרון מניעתי נגד מחלות לב" (Shutterstock)

המטרה הבאה העומדת לנגד עיניהם של החוקרים היא בחינת המכניזם הביו-כימי של הירק והשפעתו החיובית של אותו מכניזם על בריאותינו ויכולתו למנוע מחלות.

התגובות למחקר רבות ומגוונות - חוקרים שלא לקחו חלק במחקר מברכים עליו, אך מביעים הסתיגויות שונות.

דוואין מלור, דיאטן מוסמך ומרצה בבית הספר לרפואה "אסטון" שבממלכה המאוחדת, טוען שהמסמך הרפואי "לא הוכיח כי קיים קשר ישיר בין צריכת צ'ילי לבין היתרונות הבריאותיים המיוחסים לו"; מלור ממשיך ומספק הסבר אחר, גם הוא מתקבל על הדעת - "סביר להניח שאנשים שצורכים צ'ילי, כפי שצויין במחקר, משתמשים גם כן ביותר עשבי תיבול ותבלינים , דבר המצביע על צריכת אוכל טרי, לרבות ירקות".

 

תאכלו, אבל לא יותר מידי. בתיאבון! (Shutterstock)

"בתוך כך, למרות שהפלפל מהווה תוספת טעימה למתכונים ומאכלים שונים, האפקט הבריאותי החיובי הינו קטן; סביר יותר להניח שהוספת הפלפל וטעמו הפיקנטי גורמים למאכלים בריאים אחרים להיות טעימים יותר לחכינו".

יאן ג'ונסון, חוקר תזונה במכון לביו מדע "קוואדרם", בנורוויץ' שבאנגליה, מברך את החוקרים על "המחקר המקיף", אך מציין כי המכניזם האחראי על היתרונות הבריאותיים של הפלפל אינו זוהה על ידם וכי לא צויין האם אכילה מרובה של צ'ילי, מעבר לרמות שפורטו במחקר, מספקת יתרון הגנתי מוגבר".

"טיב יחסי הגומלין, בין צריכת הירק ליתרונותיו, מצביע על העובדה שהצ'ילי הינו אך סמן לפקטורים תזונתיים אחרים או כאלה הקשורים באורח חיים - קשר אותו לא הצליחו החוקרים להוכיח".

YOU MIGHT ALSO LIKE