פצצה מתקתקת: אכילת בשר מרובה מסכנת את בריאות ליבנו
האם יש כמות בטוחה של בשר שניתן לצרוך? לפי מחקר חדש, בכל ביס בשר קיים סיכון מוגבר. "המחקר שלנו לא מצא, ואפוא לא קבע, כמות בטיחותית של בשר. התנזרות בלבד פירושה הימנעות מהסיכון המוגבר למחלות לב ומוות בטרם עת"

מומחי בריאות מזה שנים חושדים שאכילת בשר מופרזת עלולה להשפיע לרעה על בריאותנו. אבל בנובמבר 2019, מחקר "שערורייתי" הציע שהשד אינו כל כך נורא – המחקר טוען כי אכילת בשר אולי לא מסוכנת כפי שנתפס בעבר, ובנוסף טען כי אין ראייה חותכת ליתרונות הבריאותיים שבהתנזרות מבשר אדום או מעובד.

 

אילוסטרציה

המחקר נגד דעות מדעיות קודמות בנוגע לסיכונים הטמונים באכילה מופרזת של בשר, והוביל לדיון שוקק בדבר היתרונות, הסיכונים וההשלכות שבצריכת בשר.

עכשיו, חוקרים מאוניברסיטאות נורת'ווסטרן וקורנל לקחו מבט קרוב יותר על ההשפעה על בריאותנו ומצאו כי צריכה מופרזת של בשר, לא מעובד ומעובד (דוגמת פפרוני, בולוני, ובשרי מעדניה אחרים), אכן מעלה את הסיכון למחלות לב ומוות.

אלה שאכלו כמות גדולה יותר של בשר או עוף (להוציא דגים), הראו סיכון גבוה במקצת, בהשוואה לקבוצת שהתנזרה.

הנבדקים שאכול כמות גדולה של בשר (להוציא עוף או בשר), הראו סיכון גבוה במקצת למוות, בהשוואה לאחרים.

https://www.healthline.com/health-news/red-meat-processed-meat-is-still-bad-for-your-health#Eating-meat-was-linked-to-a-slightly-higher-risk

"ממצאי המחקר מציעים שאנשים יכולים להיטיב עם בריאותם באמצעות צריכת כמויות קטנות יותר של בשר, יחד עם אורח חיים בריא יותר, כולל אימונים קבועים וצריכה תכופה של פירות וירקות," אומר עורך המחקר הראשי, ד"ר ויקטור זונג, עוזר פרופסור בקורנל.

 

בשר לא מעובד

צריכת בשר נקשרה לסיכון במקצת יותר גבוה.

החוקרים סקרו נתונים של 30,000 מבוגרים, ללא היסטוריה של מחלות קרדיו-וסקולריות בתחילת הניסוי, ומספקים עדכון, שלושה עשורים אחרי. אינפורמציה אודות הדיאטה של הנבדקים סופקה על ידם באמצעות שאלונים. תחילה הם קבעו מנות: מנה אחת פירושה 4 אונצים של בשר לא מעובד או עוף, או 3 אונצים של דג. לגבי בשר מעובד, מנה אחת כללה 2 חתיכות בייקון, 2 חתיכות נקניק, או נקניקיה אחת. לאחר מכן, החוקרים עקבו אחרי מספר האירועים הקרדיו-וסקולריים, לרבות שבץ ודום לב. נמצא כי בקרב הנבדקים שצרכו 2 מנות בשר בשבוע, ללא דג, נרשמה עלייה של כשלושה אחוזים בסיכון למחלות לב ומוות בטרם עת. הסיכון עולה לשבעה אחוזים כשמדובר בבשר מעובד.

מי שאכל עוף פעמיים בשבוע, ראה עליה של כארבעה אחוזים. עם זאת, החוקרים אומרים שחסרות ראיות, על כן לא ניתן לקבוע מסמרות לגבי צריכת עוף.

החוקרים לא מצאו כל קשר בין אכילת דגים לבין מחלות לב או תמותה.

 

בשר מעובד

אז מה זה בדיוק בבשר?

בשר הוא מקור טוב של חלבון, ויטמינים ומינרלים, אך עדיין לא ברור מדוע צריכה מופרזת שלו אולי משפיעה לרעה על בריאותינו.

"התהליכים הביולוגיים, אלה המקשרים בין צריכת בשר לבין מחלות לב, לא הובנו במלואם", אומר זונג.

הפרופסור מאוניברסיטת קורנל חושד שהאשמה בצד רמות גבוהות של שומן רווי, כולסטרול, ברזל הם ותוספות סודיום. פקטורים אלה כולם נקשרו לבריאות הלב – יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, טרשת עורקים וסוכרת.

ד"ר ניקול הרקין, קרדיולוגית וליפידולוגית, אומרת שצריכה רבה של בשר אדום מעלה את לחץ הדם ורמות הכולסטרול, שני גורמי סיכון עיקריים של מחלות הלב השונות.

"לצריכת בשר עלולה להיות השלכות שליליות אחרות על הלב ועל כלי הדם, אותן אנו ממשיכים וחוקרים, העיקרית מבניהן נוגעת לדפנות כלי הדם השונים (endothelial dysfunction)", הרקין הוסיף.

יתרה מכך, צריכת בשר אולי משפיעה לרעה על חיידקי המעי, השפעה שמדענים אך לאחרונה החלו לקשר למחלות קרדיו-וסקולריות.

להתנזר או לא להתנזר, זאת השאלה.

 

אילוסטרציה

האם יש כמות בטוחה של בשר שניתן לצרוך? לפי מחקרו החדש של ד"ר זונג, בצד כל ביס בשר קיים סיכון מוגבר. "המחקר שלנו לא מצא, ואפוא לא קבע, כמות בטיחותית של בשר, על סוגיו השונים. התנזרות בלבד פירושה הימנעות מהסיכון המוגבר למחלות לב ומוות בטרם עת", אמר זונג.

הרגין ממליצה למטופליה לאכול בשר אדום לעיתים נדירות – לערך פעמיים או שלוש פעמים בחודש, לכל היותר – ולהימנע מצריכת בשר מעובד.

יתרה מכך, הד"ר ממליצה לאכול יותר ירקות, פירות, דגנים מלאים ושעועית – כל המאכלים שיסייעו לכם להוריד את הסיכון ללקות בליבכם ולהשאירכם בריאים.

"למרות שעדיין איננו יודעים מהי, אם בכלל, כמות הבשר המותרת, מחקר זה ואחרים מורים על קשר כמותי; קרי, ככל שתצרכו יותר בשר, כך יעלה הסיכון שלכם לחלות בליבכם", אמרה הרקין.

 

 

 

YOU MIGHT ALSO LIKE