גלוטן זו לא מילה גסה: לפחות לא עבור רוב קבוצות האוכלוסיה
לפני שאתם נסחפים אחר טרנדים בריאותיים, יתכן ואתם לא חייבים להימנע ממזונות המכילים גלוטן. קראו מי צריך להיצמד לדיאטה נטולת גלוטן ומה ההבדל בין צליאק לאלרגיה?

בשנים האחרונות גלוטן הפך למרכיב מזון בעייתי, כשרבים בוחרים בדיאטות נטולות מוצרי מזון המכילים אותו. עם זאת, הגסטרואנטרולוג, ד"ר ז'אק באדנהורסט, אומר שיש רק שלוש קבוצות של אנשים, שאובחנו עם מצב רפואי שמחייב הימנעות מגלוטן. שאר האוכלוסייה לא צריכה להימנע מגלוטן.



גלוטן עלול לגרום לנזק אם קיימת אבחנה של מחלת צליאק, אלרגיה לחיטה או אלרגיה לגלוטן. האנשים שסובלים מבעיות אלה מהווים מיעוט קטן. מי שאינם בטוחים אם הם סובלים מאחד המצבים האמורים, יכולים לפנות לאבחון אצל דיאטנים או גסטרואנטרולוגים.

אנשים שאובחנו עם מחלת צליאק צריכים להימנע מגלוטן בכל עת. מחלת צליאק היא תגובה אוטואימונית חמורה וכאשר אדם שאובחן עם המחלה אוכל גלוטן הוא עלול לסבול משלשולים, נפיחות, עייפות ונזק לרירית המעיים, שעלול להזיק למעי הדק אם הוא לא מטופל. מי שסובלים ממחלת צליאק עלולים לחוות תגובות חמורות גם אם צרכו מעט אבקת קמח חיטה במוצר מזון כלשהו.

המחלה משפיעה על אחוז אחד מכלל האוכלוסייה וניתן לאבחן אותה בבדיקת דם. אם האבחנה לא חד משמעית, גסטרואנטרולוגים יכולים לבצע בדיקות נוספות, כגון ביופסיה. הטיפול היחיד הוא דיאטה נטולת גלוטן לכל החיים.

יש גם מי שסובלים מאלרגיה לגלוטן שאינה צליאק. לאנשים אלה אין מחלת צליאק, אך הרופאים קבעו שהם לא יכולים לאכול גלוטן. הסימפטומים כוללים, בין היתר, נפיחות, כאבי בטן, שלשול או עצירות, כאבי ראש ועייפות.



כמו כן, יש גם מי שסובלים מאלרגיה לחיטה. מי שאובחנו עם אלרגיה כזו עלולים לחוות תגובות טיפוסיות, כגון נפיחות, פריחה וקשיים בנשימה.

במחקר שנערך לאחרונה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, נמצא כי דיאטה נטולת גלוטן שלא מאחת הסיבות האמורות, עלולה לגרום לבעיות בבריאות הלב והימנעות מגלוטן עלולה להאט את חילוף החומרים ואת שריפת הקלוריות.

מזונות רבים ללא גלוטן מעובדים היטב ומכילים פחות חומרים מזינים מאשר אלה שמכילים גלוטן. למעשה, במוצרי מזון המכילים גלוטן אפשר למצוא פחמימות מורכבות חיוניות לגוף. מוצרים אלה מספקים לגוף סיבים, נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים חיוניים, שמסייעים לגוף להישאר שבע ובריא.

YOU MIGHT ALSO LIKE