בתיאבון: כיצד נלחמת העגבנייה בסרטן ואיך תמקסמו את כוחה המניעתי
עגבניות מציעות שלל רב של יתרונות בריאותיים עבור המערכת הקרדיו-וסקולרית, הראיה ועור גופנו; אך אחד היתרונות המדהימים ביותר של העגבנייה הוא יכולתה למנוע סרטן. חוקרים הצליחו לבודד רכיב אחד – ליקופן – פיגמנט המתפקד כנוגד חמצון עצמתי המסייע להוריד את הסיכון להתפתחות גידולים סרטניים בריאות, בפה, במעי ועוד

אנו מורגלים להאמין שמאכלים מסוימים טומנים בחובם רשימה של יתרונות בריאותיים, ושיתרונות אלה בלתי תלויים בדרך ובאופן בו אנו משתמשים או מבשלים את המאכלים הללו. למרבה הצער, זה לא עובד ככה בחיים האמיתיים – המציאות היא שמאכלים מסוימים עלולים לאבד מכוחם התזונתי, במקרה שהם מעורבבים עם מרכיבים אחרים.

 

אילוסטרציה

העגבנייה היא דוגמא אחת לאוכל שכזה – בריאותי ומזין, אשר עלול לאבד ממאפייניו הבריאותיים באם משולב הוא עם מאכלים עשירים בברזל, או ליקופן ליתר דיוק. ליקופן הוא קרוטנואיד (נוגד חמצון) רב יכולת המצוי באופן טבעי בעגבניות, ואשר עלול לאבד מכוחו וזמינותו – כך לפי מחקר שנערך לאחרונה.

כיצד משפיע הברזל על התכונות האנטי-סרטניות של ליקופן?

עגבניות מציעות שלל רב של יתרונות בריאותיים עבור המערכת הקרדיו-וסקולרית, הראיה ועור גופנו; אך אחד היתרונות המדהימים ביותר של העגבנייה הוא היכולת שלה למנוע סרטן. חוקרים הצליחו לבודד רכיב אחד – ליקופן – פיגמנט המתפקד כנוגד חמצון עצמתי המסייע להוריד את הסיכון להתפתחות גידולים סרטניים בריאות, בפה, במעי ועוד.

עם זאת, לפי מחקרה של אוניברסיטת אוהיו, שילוב עם מרכיבים אחרים עלול להשפיע על הליקופן ולפגוע ביכולתו, בכל הנוגע למחלת הסרטן. ליתר דיוק, היו אלה מאכלים עשירים בברזל שהשפיעו על תכונותיו המניעתיות של הירק הבריא, ועל ספיגתו המרבית של נוגד החמצון (ליקופן) בדם (50%).

במחקר, החוקרים סיפקו למשתתפי הניסוי שילובים שונים של מאכלים, כלומר ארוחות המכילות ברזל ותמצית עגבניות, וכאלה המכילות עגבניות בלבד (ללא ברזל). בחלוף זמן, נלקח דמם של הנסיינים במטרה לבדוק את רמות הליקופן המצויות בו.

הממצאים העקביים ציירו תמונה ברורה – רמת ליקופן כפולה נרשמה בקרב אלה שקיבלו ארוחות המכילות עגבניות בלבד. עושה רושם שהברזל איכשהו משפיע לרעה על ספיגתו של נוגד החמצון בדם, ובתוך כך מוריד ביכולתו למנוע סרטן.

 

ספגטי בולונז - OUT

קרי, אנו הצרכנים מקבלים אך חצי מכמות הליקופן בארוחה המשלבת עגבניות ומאכלים עשירים בברזל; בתוך כך אנו מאבדים 50% מההגנה הטבעית שמספקת העגבנייה.

אז איך משלבים עגבניות ומאכלים עשירים בברזל?

בואו נסכים שוויתור על ברזל למען עגבניות הוא שטות גמורה, שכן גופנו זקוק לברזל בכדי לשמור על תפקודו הבריא. למרבה המזל, לא צריך לעשות זאת כדי להנות מהיתרון האנטי-סרטני של העגבנייה, אך צריך לעשות זאת בחכמה ולדעת אילו מרכיבים עשירים בברזל לשלב בדיאטה שלנו.

הרעיון הוא – אל לכם לשלב עגבניות וברזל באותה הארוחה - פשוט הפרידו בין השניים עד כמה שאפשר, והימנעו מלקיחת תוספי ברזל מיד או בסמוך לסיום הארוחה.

לפניכם רשימה של מאכלים עשירים בברזל; יתרה מכך, קחו בחשבון שדגנים, שיבלות שועל, וחלב צמחי מחוזקים בתוספת ברזל. בכדי לנצל עד תום את העגבנייה ויתרונותיה, עליכם להפרידה מבשרים, דגים, קטניות, תרד, ביצים וכיוצ"ב.

 

אוכל עשיר בברזל

למרבה הצער, ספגטי בולונז ושלל סוגי פיצות אינם בדיוק הבחירה הטובה ביותר, אך ההגנה הנוספת נגד הסרטן שווה את זה, בהתחשב בעובדה שהסרטן הינו גורם המוות השני המוביל ברחבי העולם, וגורם המוות המוביל בארצות הברית.

YOU MIGHT ALSO LIKE