חווית אירוח ישראלית בניו יורק: שף דוד פלדמן מסביר מדוע החליט לעזוב את מאחורי הקלעים ולעבור לקדמת הבמה
דוד פלדמן הגיע לארצות הברית לפני שש שנים ומאז הוא כובש כל יעד שהציב לעצמו, מסעדות שף יוקרתיות בניו יורק, ניהול מטבחים, ובסופו של דבר, פתיחת עסק כשף פרטי ומצליח. בראיון ראשון הוא מספר על ההתחלה בעיר הגדולה, ההחלטה ששינתה את חייו, ומה מייחד אותו משאר השפים באיזור

דוד פלדמן נולד וגדל בעיר קטנה צפון ישראל, שם בילה את ילדותו, בין היתר, במטבח של אימו רק מגיל צעיר. בין הסירים לשבת, גילה דוד לראשונה בחייו, את תשוקתו לאוכל שהלכה וצברה תאוצה לאורך השנים. כבר בשנות הנעורים, דוד החל להתערב לאימו בבישול, עזר, תיבל, ולאט לאט הכין ארוחות לכל המשפחה, וכבר אז, זכה ללא מעט שבחים ומחמאות.

אותן מחמאות, לצד התשוקה ההולכת וגדלה לבישול, הם שהובילו את דוד לעזוב את העיר הקטנה, ולעבור תל אביב, שם החל את דרכו הקולינרית. דוד עבד בכמה מהמסעדות המובילות בעיר, ביניהן ״המזנון״ של השף אייל שני. 

בשנת 2015 החליט דוד לקחת את התשוקה שלו לבישול צעד אחד קדימה, ועבר לארצות הברית, במטרה להתמקצע בתחום, להכיר עוד מטבחים, ובעיקר, לצבור עוד ניסיון. את דרכו התחיל במסעדת שף בסן פרנסיסקו, שם צבר ידע רב, והפך בסופו של יום, לשף ראשי. 

כמה שנים מאוחר יותר, עשה רילוקיישן לניו יורק, העיר שחלם עליו עוד כשהיה נער צעיר.  את דריסת הרגל הראשונה בניו יורק עשה במסעדת היוקרה של השף אדוני ״נור״. לאחר מספר חודשים מאחורי הקלעים, באחד המטבחים המבוקשים בעיר, הבין דוד שמקומו דווקא בקדמת הבמה. 

תספר קצת על ההבנה הזו שאתה רוצה להיות בפרונט

״אחרי לא מעט שנים במטבחים גם בארץ וגם בארצות הברית, הבנתי שמדובר בעבודה מאוד קשה, מסיבית ותובענית. התחלתי להרגיש שאני רוצה להיות בקדמת הבמה, לראות את האנשים נהנים מהאוכל שאני מכין, לראות את התגובות, להרגיש את האנשים״.

וההבנה הזו בעצם גיבשה את ההחלטה שלך לפתוח עסק כשף פרטי?

״בדיוק. למדתי המון במטבחים שעברתי בהם, בעיקר במטבח של מאיר אדוני, במסעדת ״שושו״ שניהלתי בסופו של דבר, אבל רדפה אותי ההרגשה שאני לא במקום הנכון. שאני רוצה להיות בפרונט, לא מאחורי הקלעים״.

ומאותו רגע, מה היה הצעד הראשון?

״ברגע שהבנתי שהחלום הוא לצאת מהמטבח, ולעשות משהו שהוא לגמרי שלי, החלטתי לפתוח עסק ולתפקד כשף פרטי. היה לי חשוב להיפתח למגוון רחב של אנשים, להכיר אותם, לשמוע את התגובות שלהם על האוכל שלי באופן ישיר. הכי היה לי חשוב בסופו של דבר הוא לעשות אוכל משלי, להביע את עצמי ואת הבישול שאני מאמין בו. לשים את האמנות שלי על הצלחת״. 

כיום, דוד מתפקד כשף פרטי כבר שלוש שנים. את דרכו התחיל בצעדים קטנים, מהוססים, אבל עם תשוקה בוערת ושאיפות גדולות. תוך מספר חודשים כבר החל לעבוד עם עשרות לקוחות בחודש, ולאט לאט ביסס את מעמדו בניו יורק. 

ההתחלה הייתה מאתגרת? 

״כמובן. לקח זמן עד שהצלחתי להגיע ללקוחות. הכל התחיל לאט. פתחתי אתר, התחלתי לשווק את עצמי. בהתחלה הייתי מטייל ברחבי העיר באמצעות רכבות, מגיע לכל מיני אנשים מאזורים רחוקים יותר ופחות. אבל תוך כמה חודשים הביקוש הלך וגדל. הלקוחות היו מרוצים, והמליצו לחברים ומשפחה, וככה זה הלך והתגלגל״. 

איך גיבשת תפריט? מאיפה לקחת את ההשראה למנות שאתה מציע?

״את ההשראה לרוב המנות שאני מציע לקחתי מהבית. מהאוכל של אמא, מטבח מרוקאי אותנטי. המטבח הזה עשיר, צבעוני, ודי מהר גיליתי שיש לו ביקוש אדיר בניו יורק. המנות אמנם לוקחות השראה מהמטבח הזה, אבל הן משלבות את כל המידע שצברתי לאורך השנים במטבחים השונים, ובעיקר הן באינטרפטציה האישית שלי״. 

התפריט ידוע מראש, או שיש התאמה אישית לכל לקוח?

״בעיקרון יש תפריט מוכן מראש וכמה מנות דגל מרכזיות. כמובן שאני מתגמש מול כל לקוח, יש מי שמבקש טבעוני או צמחוני. הסגנון הוא ים תיכוני, כך שיש המון מנות צמחוניות. אני מאוד אוהב לעבוד עם ירקות ולתת להם את הכבוד המגיע להם, כך שיש מבחר ענק של מנות צמחוניות, וכמובן גם מנות דגים ומנות בשר״. 

הבישול מתבצע מראש, או שאתה מבשל בבית של הלקוח?

״חשוב לי מאוד שהאוכל יהיה הכי טרי שיש, כך שאני מבשל בבית של הלקוח. כמובן שאני עושה מעט הכנות לפני כן, אבל בסופו של דבר אני מאמין בחוויה שלמה, כזו שאני מגיע ללקוח עם הציוד שלי והאוכל, מבשל במטבח שלו, ומגיש את האוכל בזמן אמת״. 

יש לא מעט שפים פרטיים בניו יורק. מה לדעתך מייחד את האוכל שלך?

״אני חושב שאחד הדברים שמייחדים את האוכל שאני מציע הוא התיבול. אני מקפיד לטוס לפחות פעמיים בשנה לישראל, שם אני קונה תבלינים מיוחדים, בשווקים שאני אוהב, ואצל אנשי מקצוע שאני מכיר וסומך עליהם. התיבול הוא בסופו של דבר הכוכב המרכזי במנות שאני מכין, ומה שהופך אותן למיוחדות ושונות בנוף״. 

מה כוללת ארוחה פרטית?

״זה תלוי בכמות האנשים, אבל הדגש הוא על אווירה וחוויה ישראלית. מה שמאפיין את האירוח שלי הוא התחלה צבעונית של המון מזטים קטנים להתחלה, כך שאני מעניק טעימה רחבה ומגוונת של טעמים ישראלים וים תיכונית, עם נגיעות צרפתיות ומקומיות. אחרי זה מגיעות המנות הראשונות, העיקריות, וכמובן, הקינוחים. הכל מתנהל בבית של הלקוח, באווירה כיפית, מדברים, מכירים, ובעיקר אוכלים אוכל טעים״. 

זה נשמע מאתגר להיכנס לבית זר של אנשים שאתה לא מכיר

״נכון, אני בעצם נכנס למקום הכי אינטימי של בן אדם. בגלל זה חשוב לי מאוד לשדר אמינות ומקצועיות ברמה הכי גבוהה שיש, לצד יחס אישי וחם. לפני שאני מגיע לביתו של הלקוח אנחנו מדברים, מתאמים ציפיות, מכירים קצת, ככה שנבנית מערכת יחסים לפני ההגעה. בסוף, כשאני מגיע זה כאילו אנחנו קצת מכירים״. 

נראה שהמגמה של ארוחות פרטיות צוברת תאוצה

״בהחלט. יותר ויותר אנשים מעדיפים לקבל חוויה אישית, מיוחדת, ולא המונית כמו במסעדה. בסופו של יום, גם אתה הולך למסעדה הכי יקרה בניו יורק, אתם יושב עם עוד כמה עשרות אנשים, המלצרים אותם מלצרים. בארוחה פרטית אתה מקבל יחס אישי, זה אחרת. הדינמיקה מיוחדת יותר, והשיחות מעניינות יותר״. 

איך הקורונה השפיעה על העסק שלך?

״הקורונה דווקא הועילה לי, בשנה האחרונה העסק נמצא בנסיקה די רצינית, והקורנה דווקא השפיעה לטובה. המסעדות היו סגורות, אבל אנשים עדיין רצו חוויה של אוכל, אווירה, ואני למעשה נתתי להם מענה. בזכות אותה תקופה היום אני מבשל באופן קבוע לשלוש משפחות בעיר באמצע השבוע, מתי שיש פחות אירועים פרטיים״. 

מה החלום הבא?

״לפתוח מאפיית בוטיק קטנה בניו יורק. מקום קטן, אינטימי, איכותי, שיביא את הטעמים של ישראל, ארוחות בוקר, חלות אישיות, ממרחים, מאפים, וכמובן, קפה איכותי״. 

 

לפרטים והזמנות: Tel: 917 387 5878  |  Email: chef.david.feldman

YOU MIGHT ALSO LIKE