חוכמת החומוס
פתחתי שולחן בחומוס YUMMY וגיליתי מסעדה קטנה עם חומוס גדול. בשיחה עם הבעלים, שחר וינר, סיפר לי על האהבה שלו לגרגירים המופלאים, כיצד הוא מכין את החומוס שלו, איך אוכלים חומוס נכון, וגם, למה אין הרבה חומוסיות ישראליות בלוס אנג'לס. לכו לנסות

חומוס הוא כנראה אחד המאכלים הכי אהובים על הישראלים, הייתי אומר שהוא המאכל הלאומי, אך מפאת כבודם של חובבי הפלאפל שמשוכנעים שלא ניתן להחליף את הכדורים החומים בפיתה ואת ההיסטוריה הארצישראלית שהם מביאים עימם, יחד עם העובדה ששני המאכלים גם ככה מבוססים על אותם גרגירי קטניות אהובים, אז אשאיר כרגע את שאלת המאכל הלאומי שלנו פתוחה.
דבר אחד בטוח, הפגישו קבוצת ישראלים בכל מקום בעולם, בכל מזג אוויר ובכל שפה ושיחה על חומוס תמיד תגיע ובחובה ויכוח אינסופי על איזה חומוס הכי טוב? כיצד מנגבים אותו נכון? בצלחת או בפיתה, עם ביצה בלי ביצה, פול ולמי שייך החומוס בכלל.
גם כאן, בעיר המלאכים חומוס הוא תמיד געגוע. למרות שכמעט כל מסעדה ישראלית שמכבדת עצמה מציעה מנת חומוס כל שהיא בתפריט שלה לצד השווארמה, השיפודים או השניצל. זה עדיין לא זה. אני מדבר על געגוע לחומוסיה אמיתית. כזו שעושה קודם כל- ח ו מ ו ס.

מאות אלפי ישראלים מתגוררים בלוס אנג׳לס, אז מדוע אין כאן הרבה חומוסיות ישראליות?
התשובה לכך פשוטה: לעשות חומוס טוב זו הרבה עבודה שלא בהכרח מתגמלת בהרבה כסף. לכן, רוב המסעדות משאירות את החומוס כמנה בצד, תוספת לאוכל או כחלק מ״מה לשים לך בפיתה״.
לכן, שמחתי להגיע לנסות את חומוס YUMMY על ברבנק בולווארד בוואלי ויליג׳, ביקור במקומות שעושים חומוס אמיתי תמיד מרתק אותי, ובנימה אישית, יש לי המון הערכה לאנשים שפותחים חומוסיה; זה מצריך סבלנות, חריצות ובעיקר המון אהבה לגרגר המוזהב.
שחר נולד וגדל בקריות. כילד, סיפר לי, החומוס היה המאכל האהוב עליו: ״כשאתה גדל בארץ זה לא שאלה בכלל: יש חומוס בכל מקום ופשוט אכלתי חומוס כל הזמן.״
הוא הגיע לארצות הברית אחרי הצבא וכמו ישראלים רבים התחיל לעבוד במכירות, אבל חיידק החומוס והחלום לפתוח חומוסיה משלו לא הניחו לו.
הוא סיפר לי על הגעגוע העמוק לחומוס אמיתי: ״כמו זה של הארץ״.
שחר: ״אני זוכר שגרתי בעיר והיה כל כך קשה למצוא חומוס טוב. בהתחלה הייתי אוכל את כל החומוס התעשייתי הזה שיש בסופר ומורכב מ-80 אחוז חומרים משמרים ודברים אחרים ו-20 אחוז גרגירים. עד ששמעתי על ערבי אחד שעושה חומוס טוב בוואלי, ליד פסי הרכבת. במשך שנים הוא היה שם והכין חומוס לבנוני חמצמץ כזה, אבל טעים מאוד. הייתי נוסע שלוש פעמים בשבוע לוואלי לאכול אצלו ולקחת הביתה.״
יום אחד שחר הגיע לפסי הרכבת לקבל את מנת החומוס השבועית שלו, אבל המקום היה סגור. חברת אוכל גדולה קנתה את המסעדה הקטנה, ולא היה שום זכר ללבנוני החביב.
שחר החליט ללמוד להכין חומוס בעצמו. התחביב הפך לאובססיה והוא בילה לילות וימים שלמים בנסיונות להפיק את החומוס המושלם, או לפחות אחד שירגיש גאה בו.
לאחר שנים של אין ספור מתכונים ומרקמים החליט לבדוק את התוצאה הסופית על חברים קרובים. הוא הזמין אותם אליו הביתה לנסות חומוס, וכדי לקבל תגובה אותנטית סיפר להם שהביא חומוס מאיזה ערבי בוואלי.
החבר'ה בשכונה הגיעו לטעום והתלהבו. הם חילקו מחמאות ואף ביקשו תוספת. כל זאת, מבלי שידעו שהערבי שמכין את החומוס הוא בעצם הכי ישראלי שיש.
לימים עבר שחר לוואלי, מעוז הישראלים באל איי, והחל לערוך אצלו בחצר מסיבות חומוס בימי שישי בבוקר. חברים ושכנים הגיעו לאכול חומוס, ואט אט החבורה גדלה.
השמועה על הישראלי שמכין חומוס אצלו בבית עברה מפה לאוזן ואנשים רבים החלו להתדפק על דלת ביתו לקנות חומוס ולקחת הבייתה, עד שלא עמד בביקוש ושחר הבין, הוא הולך לעזוב הכל ולפתוח חומוסיה משלו.
כך נולד חומוס YUMMY שנפתח בחגיגיות חודשיים לפני הקורונה -רגע לפני שהעולם עצר מלכת. אבל כשהחומוס טוב הכל טוב. חומוס YUMMY שרד את המגפה העולמית והוא חי ובועט יותר מתמיד.

שחר וינר

קפצתי לביקור באחד מימות השבוע. המקום נפתח בעשר בבוקר, אבל שחר שם כבר בארבע לפנות בוקר. לבדו, עם סינר במטבח, מוקף סירים, מבשל גרגירי חומוס ופול עם המון תשומת לב ואהבה. ניתן לראות שהוא לוקח את הקטניות הללו ברצינות.
שחר: ״כשאנשים שואלים אותי מה אני עושה כאן בארבע בבוקר הם לא מבינים שחומוס טוב לוקח זמן. את המתכון הכללי לחומוס כולם מכירים. אבל אפשר להכין חומוס בחצי שעה, בשעה או כמוני בארבע שעות. וכן, האיכות של החומוס תלויה בחומרי הגלם שלו. אבל היא גם תלויה בזמן הבישול, הטמפרטורה, הכמויות ואיך אתה מטפל בו. אני מבשל אותו לאט לאט ותוך כדי מסיר ממנו כמה שיותר קליפות כדי לעשות אותו אוורירי ולא כבד.״
ממש כמו שף שחר מבשל וטועם את החומוס שלו בכל שעה. ניכר שהוא רוצה להוציא חומוס שהוא גאה בו.
שחר: ״זה אהבה, אני פותח כל בוקר עם חומוס לפי המצב רוח שלי, בדרך כלל מנגב מנה קטנה של חומוס עם פול כדי להתחיל את היום. אני אוהב את האוכל הזה; הוא מזין אותך, עושה אותך שבע ושמח. חומוס זה האוכל היחידי שאני יכול לאכול כל יום. גם אם תביא לי סטייק או שיפודים הכי טובים שיש, אני אהנה, אבל זה ימאס לי, אני לא אהיה מסוגל לאכול אותם כל יום. חומוס כן.״

יש הרבה מסעדות בוואלי, אז למה כל כך קשה למצוא חומוס אמיתי וטוב?
״יש מסעדות מצויינות בוואלי וחלקן עושות חומוס לא רע בכלל. אבל כשחומוס היא לא המנה המרכזית אלא רק סייד דיש, הם לא משקיעים יותר מדי מאמץ לעשות אותו מעולה. חומוס טוב לוקח זמן. אם אתה רוצה שהוא יהיה אוורירי או שלא ייעשה גזים זה הרבה עבודה. קשה להשקיע בזה כשיש לך עוד 30 מנות בתפריט שהן העיקר. אתה צריך להתעסק באורז, סטייק, שווארמה, דגים סלטים וצ'יפס.״

חומוס YUMMY היא קודם כל מסעדה שמרגישה כמו בבית. קטנה, לא מאיימת ועם אווירה ישראלית. קירות מעוצבים בסגנון אבן ירושלמית ותמונות עם מוטיבים יהודיים מעניקים הרגשה של ביקור במקום קטן בעיר העתיקה.
האווירה אינטימית, כזו שמתאימה לשבת עם חבר לצלחת חומוס ושיחה טובה, אבל גם להגיע עם המשפחה לנגב חומוס ישראלי עם המון דברים בצד.
החומוסיה הקטנה הזו באמת מוציאה הרבה מהמטבח שלה עם תפריט מגוון. הכוכבת הראשית היא המסבחה. אני מודה ומתוודה, יש משהו מיוחד במסבחה. לא כמו החומוס הרגיל, רמת הבישול המעודנת של הגרגירים נעשת לזמן ארוך יותר, במקום לטחון אותם מערבבים טחינה ותבלינים וכך, יוצרים מרקם עדין ומענג.
בצלחת שלי משחת חומוס קל ואוורירי, מסבחה עם גרגירים חמים שעושים לך טוב בבטן ובנשמה. השום והלימון היו מאוזנים נפלא, שמן זית הוזלף בנדיבות (ואם תרצו יש עוד על השולחן) עם פטרוזיליה למעלה וקצת פפריקה אדומה, יותר מזה אנחנו לא צריכים.
המנה מגיעה עם 2 פיתות טריות וחמות תוצרת הארץ, צלוחית עגבניות, בצל וחמוצים בצד. ללא ספק המנה המצטיינת בתפריט. אם בא לכם חריף בצד הגעתם למקום הנכון. בצנצת זכוכית קטנה גיליתי את הסחוג הירוק והמצויין אותו עושה שחר במקום טרי טרי.
עוד בתפריט: חומוס פול, ואם בא לכם לטעום קצת מכל דבר לכו על מנת המשולשת שכוללת: חומוס, מסבחה ופול. יש גם חומוס נהדר עם ביצה, חומוס טחינה, חומוס סביח עם חציל וביצה וחומוס באבא גנוש.
שחר מסביר שהוא זורם עם כל תוספות שתרצו על החומוס שלכם (כל עוד יש לו אותם במסעדה) ככה שאף פעם לא יהיה לכם משעמם.

עם החומוס בא התיאבון, והשולחן התמלא בכל התוספות הכי טובות שמגיעות בצד עם חומוס. יש לכם סלט ישראלי, עלי גפן ממולאים מצויינים, כדורי פלאפל פריכים וטעימים מתובלים היטב, קבבונים (טבעוניים) שמגיעים לצד טחינה ועמבה.
וכן, אם אתם רוצים לבוא למסעדה עם אנשים שלא אוהבים חומוס (לא מבין איך זה אפשרי) אז המסעדה מציעה חוויה ישראלית כוללת עם מגוון ארוחות בוקר, כרכים ושקשוקה טעימה. (עד 12 בצהריים).
שולחנות המסעדה מלאים בישראלים, אך לא רק. גם אמריקאים חובבי אוכל מזרח תיכוני, פרסים, ולקוחות מהקהילה הארמנית נכנסים למקום דרך קבע. חלקם מתיישבים לספוג את האוירה וחלק מזמינים ובאים לקחת.
המטבח במקום עובד ללא הפסקה, ושמעתי שבימים אלו שחר מחפש להעסיק טבח נוסף שיצטרף לצוות המנצח שלו- עם כישרון בישול, חריצות ובעיקר המון אהבה לחומוס.
שחר מספר שאחת המנות המבוקשות היא החומוס בשר טבעוני. אני יודע, גם אני הייתי סקפטי בהתחלה, אבל הופתעתי לטובה. ניסיתי חומוס עם בשר מטוגן ובצל שהרגיש כמו הדבר האמיתי. חומוס השווארמה היה ממש כמו ארוחה שלמה בצלחת, וכך גם החומוס מעורב ירושלמי.
שחר: ״חשוב לי באמת להציע המון סגנונות של חומוס כדי שלכל אחד יהיה משהו וגם אנשים טבעוניים שרוצים טעם בשרי יותר יוכלו לקבל את זה כאן. לקוחות אכלו פה את החומוס בשר ולא האמינו לי שזה טבעוני. היום אנשים שאוהבים חומוס בשר מגיעים לכאן בלי לחשוב פעמים.״

לסיום טיפ שלך איך אוכלים חומוס נכון?
״אנשים חושבים שחומוס זה אוכל משמין, וזו טעות. החומוס הוא בריא ומזין מאוד. זו כנראה אחת הקטניות הכי בריאות שיש. אם אנשים משמינים זה בגלל שהם אוכלים אותו עם שלוש פיתות. לא פלא שהם מרגישים כבדים ורוצים ללכת לישון אחר כך. עדיף לאכול חומוס עם פיתה אחת. אם אתם ממש רעבים אז שתיים. ככה לא תרגישו כבדים. אני עובד על החומוס שעות ומוציא את כל הקליפות שלו כדי שהוא יהיה כמה שיותר אוורירי ולא יכביד על הבטן. עם כמות נכונה של פיתה אתם תרגישו שבעים ובריאים.״

 

שעות פתיחה:
שני עד חמישי
10:00AM - 4:00PM
שישי- עד 3 שעות לפני כניסת שבת
לפרטים נוספים והזמנת קייטרינג:
 747.203.8092

להזמנות אונליין לכץ כאן

12514Burbank Blvd, Valley Village, CA 91607

YOU MIGHT ALSO LIKE