שווה לדעת: 7 סגולות בריאותיות מוכחות של הנענע החריפה
טבעית ולא חריפה כמו השם שנתנו לה: עזרה בריכוז וחיזוק האנרגיה, מקלה כאבי בטן עזים, עוזרת בבעיות גודש באף ויכולה אפילו להפיג את תחושת הקרייבינג שפוגשת כל אחד מאיתנו

נענע חריפה (או בשמה המקביל בשפה האנגלית פפרמינט, Peppermint) היא ללא ספק עשב מרפא מיוחד ביותר.

כשלעצמה, הנענע החריפה היא בת כלאיים של שני צמחי נענע אחרים, נענעת המים (Water Mint) ונענע קרחת (Spearmint).

 

 

מקור הנענע החריפה הוא בארצות אירופה והמזרח התיכון. היא שימשה בימי מצריים ורומא הקדומים כתבלין מרפא. המנטול, אחד המרכיבים החשובים בנענע, אחראי לתכונותיה המרגיעות והמשככות ובנענע החריפה קיים אחוז גדול מאד של מנטול. כיום, משתמשים בנענע החריפה במגוון רחב של מוצרים כמו משחות שיניים, מוצרי קוסמטיקה, מוצרי שמפו, מאכלים, גומי לעיסה, שמנים טבעיים ועוד הרבה.

את הצמח עצמו ניתן לקחת ב-3 דרכים:

1.כעלי נענע טריים או יבשים, שאפשר להוסיף לתה או להוסיף למזון.

2.כשמן מלא, שניתן להשתמש באפייה או לטיפול בגוף, בעור ובשיער.

3.כטבליות לבליעה.

חשוב מאד לזכור שאם משתמשים בנענע החריפה כשמן, ניתן לעשות זאת במנות קצובות מאד ועדיף עם מהילת השמן בשמן אחר, זאת מכיוון שכמויות גדולות עלולות להיות רעילות ולגרום לתחושת בחילה, גירויים בעור וכו'. זאת במיוחד אצל ילדים. לכן, חשוב מאד שתתייעצו עם רופא לגבי הכמות והאופן שמתאימים לכם.

 

 

ועכשיו נמנה 7 סגולות רפואיות שמיוחסים לנענע החריפה:

1. עוזרת בבעיות בעיכול-

נענע חריפה עשויה להיות יעילה בהקלה עד שיכוך של בעיות בעיכול כמו בחילה או כאבים בבטן. מחקרים שנעשו בילדים שסבלו מכאבים בבטן הוכיחו שלנענע החריפה הייתה יכולת להקל משמעותית על הכאבים אחרי שימוש יומי בטבליות לבליעה.

מעבר לכך, המדענים מצאו כי שמן הנענע החריפה יעיל ביותר בהקלה על מערכת העיכול שמורחים אותו על איזור הבטן. ניסויים שנעשו בבעלי חיים אישרו את זה. אך כאמור, חשוב מאד להתייעץ עם רופא, במיוחד בשימוש אצל ילדים, מכיוון שכמות גדולה מדי או מהילת השמן בחומר הלא נכון עלולה להביא לתוצאות לא רצויות.

2. עוזרת בבעיות של סינוסים חסומים-

לנענע החריפה תכונות אנטי-דלקתיות ותכונות אנטי-מיקרוביות ולכן היא מצויינת, גם כהוספה עלים למשקה וגם בטבליות לבליעה, כשאתם מרגישים גודש באף, בין אם זה כתוצאה מהתקררות, שפעת, אלרגיה או כל דבר אחר. יותר מזה, היא כאמור עשירה במנטול, שישפר את תחושת זרימת האוויר שאתם נושמים ובכך, תעזור לכם לנשום יותר טוב.

3. עוזרת בריכוז וחיזוק האנרגיה-

מחקר שנעשה בשנת 2008 גילה שמשתמשים שהריחו שמן נענע חריפה היו יותר מפוקסים, ממושמעים ובעלי יכולת זיכרון טובה יותר. מחקרים אחרים הראו שהרחת נענע חריפה, בין אם כעלים או כאדים לאחר שמוהלו במים עזרה לאנשים שחוו תחושת עייפות ביום להרגיש נמרצים וערים יותר. מדידת אישוני העיניים של המשתתפים תמכה בזה. נסו למלא חלל האוויר באדים של הנענע ויכול להיות שגם אתם תרגישו באפקט.

 

 

4. עוזרת בבריאות חלל הפה-

כפי שכתבנו מקודם, לנענע החריפה תכונות אנטי-מיקרוביות רבות שיעזרו לכם במקרה של גודש באף. אך אותן תכונות עשויות לעזור גם בלחימה בחיידקים שנמצאים בדרך קבע בחלל הפה שלנו כמו חיידקים שגורמים לפלאק בשיניים. בשל כך, יצרניות משחות השיניים השונות נוהגות להוסיף מרכיבים מהצמח במשחות.

5. עוזרת להפיג כאבי ראש ומגרנות-

המנטול, המרכיב הפעיל בנענע החריפה, עשוי לעזור בהפחתת הכאב לאנשים שחווים מגרנות וכל התסמינים הנלויים של המגרנות כמו הקאות או רגישות לאור. מעבר לכך, שימוש בשמן הנענע באיזור המצח (במינון הנכון בלבד) עשוי מאד לעזור להפיג את הכאב מסוגים אחרים של כאב ראש.

6. הקלה בכאבי המחזור-

הנענע החריפה עוזרת מאד בהרפיית השרירים, דבר שמועיל מאד בעניין כאבי הבטן ובנוסף, עשוי להועיל גם במקרה של כאבי מחזור. מחקרים מראים שהדרך הטובה ביותר להקל בכאב זה ע"י השימוש בנענע היא כלקיחת הצמח כטבליות אך גם תה עשוי לעזור.

 

 

7. עוזרת בהרגשת תחושת שובע-

מחקר חשוב הראה ששימוש בטבליות שמן של נענע חריפה עוזר מאד בתחושת הרגשת שובע טבעי לאורך זמן. דבר זה תורם כמובן למאבק בהשמנת יתר וכל הנזקים הבריאותיים הנלווים לזה.  

YOU MIGHT ALSO LIKE